Ocena wytrzymałości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                  

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Triathlon poprzez czas trwania oraz charakter wysiłku jest zaliczany do grupy sportów wytrzymałościowych.

Wytrzymałość to zdolność do kontynuowania długotrwałego wysiłku o wymaganej intensywności przy utrzymaniu możliwie największej efektywności pracy i zachowaniu podwyższonej odporności na zmęczenie oraz niekorzystne warunki otoczenia.” (Sozański 1999)

Dlatego też w trakcie trwania wyścigu organizm zabezpiecza się energetycznie przede wszystkim ze źródeł przemian w warunkach tlenowych tzn. takich gdzie kwas mlekowy nie zaburza funkcjonowania organizmu. Źródła beztlenowej glikolizy, czyli i kwasu mlekowego mogą się pojawić w trakcie trwania zawodów w formule możliwości jazdy w grupie (z draftingiem), kiedy niezależnie od aktualnego samopoczucia należy wykonać wysiłek submaksymalny i maksymalny.\

W celu kontroli poziomu sportowego należy systematycznie przeprowadzać sprawdziany swoich możliwości o charakterze wytrzymałościowym bo na tym skupia się triathlonowy wyścig.

 Do najprostszej oceny którą można przy niewielkiej pomocy wykonać jest test Coopera. To najpopularniejsza metoda badania zdolności wytrzymałościowych. Polegająca na 12 minutowym ciągłym wysiłku pływackim, kolarskim lub biegowym na dokładniej oznaczonej trasie testu takiej jak basen pływacki lub stadion lekkoatletyczny. Próba ta jest prosta w pomiarze , a jej dodatkowym atutem jest wysoka korelacja z testami przeprowadzonymi w laboratorium. Otrzymany wynik można łatwo porównać w specjalnie przygotowanych tabelach i zinterpretować własny stan wytrenowania.

Tabela dla próby pływackiej:

Tabela dla próby kolarskiej:

 

 

Tabela dla próby biegowej:

 

 

Dla porównania normy Testu Coopera dla sportowców w bieganiu:

 

Jeżeli osoba badana nie jest w stanie przebiec 12minut bez przerwy ma możliwość skorzystani z modyfikacji Testu Coopera polegającej na przemaszerowaniu 4,8km czyli 16 okrążeń stadionu lekkoatletycznego, a następnie otrzymany wynik porównać z tabelą czasów przygotowaną dla tej metody i ocenić swój poziom sportowy.

Tabela dla próby marszowej:

 

Test Coopera jest najbardziej rozpowszechnionym testem jednak niejedynym, ponieważ są dostępne odmiany testu przeprowadzone w krótszych odcinkach czasowych tj. 6 i 8 minut, lub oceniających zdolności wytrzymałościowe na podstawie dystansów; 400m w pływaniu czy mila w biegu.

Wybór próby testowej należy dobrać indywidualnie do swojego aktualnego stopnia możliwości.

O tym, w jaki sposób trenować, aby systematycznie przemieszczać się na wyższe stopnie wytrenowania w kolejnych odcinkach.

Literatura:

  • SozańskiH.(red.)Podstawyteoriitreningusportowego.COS.Warszawa.1999
  • Kusy K. Boiskowe testy wytrzymałości: Test Coopera. Zakład Lekkiej Atletyki, AWF Poznań


AUTOR:

 

Triathlon- sport dla nielicznych?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeszcze niedawno powiedziałbym, że tak, ale obecnie triathlon to jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportu w Polsce. W tym roku podczas jednej imprezy wystartuje prawdopodobnie 3000 osób, czyli tyle, ile wystartowało przez cały 2010 rok na wszystkich dystansach w całym kraju! Podpowiadamy, jak zacząć

Przez ten czas w triathlonie zmieniło się wszystko... Pojawiły się profesjonalne portale internetowe o tematyce triathlonowej, sklepy triathlonowe, oferta treningowa dla amatorów, a przede wszystkim profesjonalna drużyna triathlonowa dla zawodników walczących o najwyższe cele sportowe.


Dokładniej o boomie triathlonowym mówią liczby. W 2010 roku w Polsce odbyło się ok. 25 triathlonowych zawodów, w tym roku zaplanowanych jest dwa razy tyle.

Zmieniła się też świadomość triathlonu wśród "normalnych" ludzi. Jeszcze 4 lata temu opowiadając znajomym o tej dyscyplinie 40% nie podejmowało próby odgadnięcia tego tajemniczego skrótu, kolejne 40% pytało się z jakiej broni strzelam (wtedy dużo bardziej popularny w Polsce był biathlon), a pozostałe 20% kojarzyło magiczną nazwę Ironman i zawody na Hawajach.

Jak z Warszawy do Częstochowy

Pozostało jeszcze jedno przekonanie które trzeba zmienić. Triathlon to nie tylko zawody na dystansie Ironman czyli 3,8km pływania-180km roweru-42,195km biegu. Te liczby robią wrażenie. Razem to jest prawie 226km. Czyli jak z Warszawy do Częstochowy.

Pierwsza myśl? Pokonując ten dystans samochodem byłbym zmęczony, to nie dla mnie. Dlatego wielu ludzi rezygnuje, zanim jeszcze podjęło wyzwanie.

Triathlon to również zawody na dystansie dużo krótszym. Jeden z najkrótszych triathlonów to 400m pływania, 10km roweru i 3km biegu. Brzmi bardziej przystępnie? Po pokonaniu tego dystansu również będziecie triathlonistami.

Taki dystans jest w stanie pokonać już prawie każdy z odpowiednim przygotowaniem. Rozpoczynając treningi od jutra (niezależnie kiedy czytasz ten tekst) będziesz mógł tego lata świętować swoje zwycięstwo. Czy zajmiesz pierwsze miejsce setne czy ostatnie ,wygrasz z samym sobą i ze wszystkimi którzy tej walki nie podjęli. Sport zmieni Twoje życie na lepsze Nauczy cię systematyczności, lepszej organizacji czasu, poprawi Twoje samopoczucie oraz wzmocni cię psychicznie.

Od czego zacząć?

Wybierz swój cel (zawody). W zależności od swojego wieku i stopnia wytrenowania wybierz dystans na jakim chcesz wystartować. Im jesteś młodszy, tym dłuższy dystans możesz wybrać na początek (1/4 IM; 1/2 IM).

Jeżeli jednak twoja kondycja fizyczna pozostawia wiele do życzenia, to żaden problem. Wypracowanie jej zależy wyłącznie od zapału i zaangażowania. Na początek wybierz krótszy dystans (1/8 IM).

Kolejnym krokiem jest znalezienie w kalendarzu imprez triathlonowych zawodów dla ciebie najbardziej odpowiednich (termin oraz lokalizacja). Zapisz się na listę startową i opłać start. To cię zmotywuję do regularnych treningów, wycofać się z tego pomysłu będzie ci dużo ciężej. Najlepiej powiedz znajomym o swoich planach. Oni zmotywują dodatkowo do regularnej pracy.

Autor:

Co jeść?

Odżywianie w świecie sportu ma istotny wpływ na wyniki w zawodach jak i podczas codziennych treningów, jest niczym paliwo do samochodu, przy wlaniu słabej jakości benzyny silnik się niszczy a pojazd jest mniej wydajny. Odpowiedni dobór składników odżywczych jest niezbędnym elementem do tego aby zwiększyć wydolność i możliwości organizmu. 

Poniżej znajduje się piramida zdrowego żywienia zaplanowana w taki sposób aby pasowała do potrzeb zarówno sportowców jak i osób regularnie ćwiczących. Użyj jej do stworzenia swojej codziennej diety treningowej ,jeżeli zależy Ci na trenowaniu na najwyższych obrotach!

 

4 proste kroki by stać się człowiekiem z żelaza

                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Triathlon (czyli trójbój) jest wszechstronną dyscypliną sportową łączącą trzy konkurencje wytrzymałościowe: pływanie, jazdę na rowerze i bieg. Zawodnik kolejno płynie, jedzie na rowerze i biegnie, a czas końcowy obejmuje również zmianę stroju sportowego przed zmianą dyscypliny. Triathlon rozgrywany jest na kilku dystansach, najpopularniejsze to:

  • Sprinterski: 0,75 km pływania / 20 km jazdy rowerem / 5 km biegu
  • Olimpijski: 1,5 km / 40 km / 10 km
  • Half-Ironman: 1.9 km / 90 km / 21 km
  • Ironman: 3.8 km / 180 km / 42,195 km

Triathlon to trudna, ale piękna dyscyplina sportowa z którą każdy może i powinien się zmierzyć.

 

Triathlon jako całość lub rozłożone na części są jednym z najbardziej efektywnych ćwiczeń aerobowych. Dzięki trenowaniu powyższych dyscyplin możemy zadbać o układ krwionośny i odpornościowy, rozładować codzienne napięcie stresowe i mocno trwale dotlenić organizm. Nie wspominając już o znaczącej redukcji tkanki tłuszczowej.

Wykonaj 4 proste kroki i dołącz do triathlonowej społeczności !

Krok 1: Zdrowie
Czas wysiłku w triathlonie określa charakter dyscypliny jako sport wytrzymałościowy. Zatem warto sprawdzić jak aktualnie wygląda stan naszego zdrowia. Czy nie mamy kłopotów z sercem ?nadciśnienia? a może zbyt wysoki cholesterol? Jeśli lekarz da zielone światło to już połowa sukcesu.

 

Krok 2: Sprzęt
Z uwagi na obecną porę roku, kiedy jest zimno, wieje, pada śnieć należy przejrzeć rzeczy które posłużą nam w celach treningowych. Szczególnie w ujęciu treningu biegowego i kolarskiego. Czapka, rękawiczki to elementarna część wyposażenia. Warstwa odzieży przylegającej do ciała dająca ciepło oraz wierzchnia, która będzie chroniła przed wiatrem, śniegiem lub deszczem. Ostatnie w kolejności, ale najważniejsze są buty. Należy zadbać o swoje nogi, stawy dobierając odpowiednie obuwie.
Kask ochronny oraz rower to podstawa wyposażenia treningu kolarskiego.
Dodatkowo strój kąpielowy, okularki i jesteśmy gotowi do zajęć sportowych.

Krok 3: Czas
Aby trening miał sens i przynosił efekty, a przede wszystkim sprawiał przyjemność trzeba umiejętnie wygospodarować swój czas jaki zamierzamy przeznaczyć na trening. W przypadku triathlonu powinniśmy znaleźć minimum pięć dni treningowych.

 

Krok 4: Klub 
Przynależność do grupy treningowej daje szanse ułożenia bezpiecznego treningu pod określone możliwości danego zawodnika. Ponadto jest okazją do większej mobilizacji i wytrwałości w treningu.

Do zobaczenia podczas triathlonowych zmagań !

Autor:


 

Co to jest triathlon?

Triathlon (czyli trójbój) jest wszechstronną dyscypliną sportową łączącą trzy konkurencje wytrzymałościowe: pływanie, jazdę na rowerze i bieg. Zawodnik  kolejno płynie, jedzie na rowerze i biegnie, a czas końcowy obejmuje również zmianę stroju sportowego przed zmianą dyscypliny. Triathlon rozgrywany jest na kilku dystansach:

Sukces triathlonu zachęcił do opracowania jego kolejnych wariantów (w dwóch ostatnich nie ma oficjalnie ustalonych dystansów):
triathlonu zimowego (bieg na nartach, kolarstwo, bieg),
duathlonu (bieg, rower, bieg),
aquathlonu (pływanie i bieg).

Kuźnia triathlonu

Jesteśmy klubem triathlonowym który zrzesza sympatyków aktywności, osoby stawiające swoje pierwsze sportowe kroki oraz ambitnych zapaleńców.

Kontakt z nami

  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 +48 506 112 402
 

Odwiedź nas tu:

  

Zdjęcia:
Sportografia.pl
Agnieszka Czechowska

Agata Maszewska